Kiderült, milyen a hazai programmatic piac

2016.11.25.
 
Adverticum Zrt.

Az FMG R&D az IAB Hungary megbízásából térképezte fel a hazai programmatic piacot. A magyar IAB saját programmatic kurzusán ismertette a legfőbb megállapításokat, illetve blogján is közzétette az eredményeket.

Ezek alapján elmondható, hogy nagy érdeklődés mutatkozik a hazai piacon a programmatic iránt, és egyre többen vélik úgy, hogy az erre irányuló költések mértéke csak növekedni fog a jövőben.

Igaz, a szegmensben való jártasság még hagy kivetnivalót maga után, szakképzett munkaerőre még szükség van. Az edukáció tehát egy fontos terület, amire sok figyelmet kell még fordítani. 

Íme, a kutatás főbb eredményei, bővebben pedig az IAB Hungary blogján lehet tájékozódni a részletekről.

  • A programmatic szegmens 2016 első félévében is intenzíven bővült; a megkérdezettek legnagyobb része 2015-ben vagy azután lépett be a piacra. Nem mondhatjuk, hogy valamely szereplőtípus húzná magával a többit: mind a média-/sales house oldal, mind az ügynökségek, mint a hirdetők hasonló ritmusú fejlődést mutatnak.
  • A programmatic aránya a digitális költésen belül egyelőre alacsony: a megkérdezett hirdetők 2016 első félévére vonatkozóan 11 százalékos részesedésről számoltak be.
  • A programmaticon belül még mindig az RTB a meghatározó, a private dealek aránya a 2015-ös állapotokat tükrözte a vizsgált időszakban is (11%).
  • A legnépszerűbb programmatic formátum a hagyományos banner, de a videó felfutása az eredmények alapján már e szegmensben is érezhető.
  • A programmatic piacra való belépés egyik fő indoka a folyamatok hatékonyabbá tételének lehetősége – ezt minden válaszadói csoport az elsők között emelte ki. A hirdetők emellett a jobb célzást és a másképp nem elérhető célcsoportok megszólítását említették a fő motivációk között.
  • Miközben a megkérdezettek hisznek a programmaticban és bővüléssel terveznek, komoly gátakat is le kell gyűrnie a piacnak. A legjelentősebb gátló tényező a szakemberhiány, ezt követi a kevés esettanulmány, valamint a programmatic témájú workshopok, szakmai fórumok hiánya.
  • A technológia tehát nem szerepel a legfontosabb gátló tényezők között, ugyanakkor ha kifejezetten e területet nézzük, akkor a magasnak tűnő belépési költség és bizonyos típusú szolgáltatók (pl. harmadik feles adatok szállítóinak) hiánya okoz gondot.
  • És hogy mire lenne szükség a fejlődéshez? A válaszadók szerint elsősorban esettanulmányokra, képzésekre, több szakemberre, a szakzsargon egységesítésére és a fogyasztók jobb megismerésére.

Forrás: IAB Hungary blog